Mugav piruett
Avaldatud näitusel 11.10.2012 ja hiljem näituse kataloogis eesti ja inglise keeles.
1
“Kunst on meile geenidega kaasa antud, kunst on nii vana, kui on inimene. Iga inimene võib kunsti teha. Ei kao see kunst ja kunstiharidus kuskile: ükskõik, kuhu lähete, näete, kuidas igas kodus on kunst omal kohal. /.../ Riiklikus õppekavas on 6039 kutse- ja kõrghariduse õppekava, neist 654 kunstide valdkonnas, kunstiõpetust antakse 44 õppeasutuses. Kunstiharidust omandab 3837 tudengit, neist pooled tasuta, nendest kõigist veerand Eesti Kunstiakadeemias. /.../ Mis ma tahan selle ettekandega öelda? Meil ei ole põhjust muretseda kunsti ja kunstihariduse pärast Eesti Vabariigis. Sellega on hästi. See on rahva poolt toetatud ja hea tervise juures. /.../ EKA-l peab olema kodu, niisugune nagu see on kõigil Eesti kodanikel: vastavuses unistuste, ootuste ja võimalustega. See ongi kõige keerulisem, see vastavus tuleb teil leida. Sellele tõele tuleb näkku vaadata. Ma ei usu, et see peaks EKA-le üle jõu käima.”
(Jaak Aaviksoo kõne EKA kunstihariduskonverentsil, 2. veebruar 2012)
2
“Sajad haridusreformi nõudvad tudengid on taas okupeerinud Tšiili pealinna keskkoolid… Märulipolitsei on vabastanud mitmed koolid mässavatest koolinoortest, kuid vähemalt seitse olid veel kolmapäeval okupeeritud. /.../ Juba eelmisel aastal alanud massilised demonstratsioonid süstisid esmalt küll lootust kardinaalsete muudatuste tulekusse, kuid siiani pole tudengid käegakatsutavaid muutusi tajunud. Protesteerijate sõnul soosib praegune süsteem rikkaid peresid, üldhariduskoolid käivad erakoolide kõrval alla ning eraülikoolid küsivad õppimise eest üle jõu käivaid summasid, samas kui Tšiili pangad on tõstnud tudengilaenude intresse. /.../ Valitsus on lubanud leida hariduse jaoks ühe miljardi dollari võrra lisarahasid maksude tõstmise näol, kuid õpilaste sõnul pole seda piisavalt. /.../ Valitsus on aga teatanud, et ei kavatse nõustuda tasuta hariduse pakkumise nõudega, kuna see oleks anakronistlik poliitika.”
(The Guardian, 15. august 2012)
3
David Hume kirjutas “Uurmises moraaliprintsiipidest” valu põhjapanevusest: “Küsi inimeselt, miks ta trenni teeb ning ta vastab, et ta tahab oma tervist korras hoida; küsi siis, miks talle tervist vaja on ning ta vastab, et haige olla on valus. Ja kui sa siis veel teada tahad, miks talle valu ei meeldi, siis on võimatu, et ta sulle vastuse annab.” Valu on tähendusi loova inimese lõpp-punkt. Valu taga lõppevad ratsionaalsed argumendid, järgnevad tudisemine ja glossolaalia.
4
Miks EKA kevadel õpetajate streigiga kaasa ei läinud? Hoidmaks ära enamat valu? Streikimiseks polnud aega?
5
Oletagem, et sellel, miks ühes kohas tänavatel protesteeritakse, teises aga mitte, on mitmeid praktilisi ja sümboolseid põhjuseid. Näiteks tundub, et lihtsam on pretsedenditult märatseda nendel, kellel pole midagi kaotada või kellel on õhtuses vööndis vaba aega üle (Pronksiöö noored või Tšiili õpilased). Miks EKA tudengid ei mässa? Kas üldhariduskoolid on eos lämmatanud nende protestivaimu? No palun, vallutage Toompea, mitte ärge taandage omasid.
6
Mugavate tudengite maailmas oleks paslikum muuta EKA sõltumatuks erakooliks. Praegune kool seletab variserlikult haridusministrile, et toodetakse x arv oskustöölisi, kuigi tegelikult õpetatakse ühiskonna alustalade õõnestamist. Erakool oleks vahetum viis eesmärkide täitmiseks.
Add a comment